-
Hlavním cílem je vést žáky k takovým formám činnosti, které výrazně odstraňují únavu ze školní výuky. Vést děti k orientaci v jednotlivých oblastech zájmové činnosti, k účelnému využívání volného času i k plnění základních povinností. Formovat tak u dětí jejich morální, občanské a humánní postoje.
Činnost ve školní družině navazuje na plán základní školy. Při sestavování krátkodobých plánů činnosti ve ŠD čerpáme podněty z metodických materiálů školy, které doplníme vlastními náměty.
- V letošním školním roce 2024/2025 budeme klást důraz zejména na rozvoj morálních vlastností a estetickou výchovu.
-
Úkolem výchovy dětí ve školní družině je utváření všestranně a harmonicky rozvinuté tvůrčí osobnosti. Z tohoto hlediska vyplývají určité výchovně vzdělávací cíle a požadavky, které školní družina ve své činnosti sleduje.
- Biologický rozvoj
Biologický rozvoj dítěte chápeme nejen jako rozvoj tělesný, ale i jako předpoklad pro zdravý rozvoj psychický. Velký význam má i dodržování zásad správného denního režimu, rozvržení práce a odpočinku, vhodné využití volného času, zejména k rozvíjení pohybové aktivity.
Z hlediska biologického rozvoje povedeme děti:
- ke každodennímu pohybu na čerstvém vzduchu,
- k osvojování a upevňování návyků týkající se osobní hygieny, ochrany zdraví, předcházení nemocem a úrazům,
- k upevňování návyků správného držení těla, k postupnému zvládnutí pravidel pohybových her a sportů,
- k odstraňování špatných návyků (hygienických a podobně).
- Psychický rozvoj
Psychický rozvoj dítěte se týká rozvoje rozumového, citového a volního s přihlédnutím na věkové zvláštnosti dětí.
V oblasti rozumového rozvoje povedeme děti:
- k využívání poznatků, které děti získaly ve škole, mimo ni, ve výchovné činnosti ŠD i v běžném životě,
- k získávání praktických zkušeností ze života přírody a společnosti a jejich využívání k dalšímu obohacování vědomostí,
- k osvojení přiměřené dovednosti pracovat s knihou a jinými pomůckami (mapy, atlasy a podobně),
- ke zdokonalování jazykového projevu,
- k rozvíjení poznávacích procesů a vlastností (vnímání, pozorování, představivost, paměť, fantazie, myšlení, pozornost) při všech činnostech ŠD.
V oblasti rozvoje citů vycházíme z předpokladů vytvoření dobrého vztahu mezi vychovatelkou a dětmi.
V souladu s tím povedeme děti při všech činnostech:
- k vytváření kladných citových vztahů a prožitků ve vztahu k přírodnímu a společenskému prostředí, k lidským výtvorům a podobně,
- k formování vyšších kladných citů intelektuálních, estetických (smysl pro krásu) a morálních (přátelství, šetrnost, soucit, přejícnost a podobně),
- k ovládání a kultivaci citových projevů, k ovládání záporných citů jako strach, závislost, zlomyslnost, afekty a nálady,
- ke správnému řešení konfliktních situací.
V oblasti vůle povedeme děti:
- k potlačování nevhodného impulsivního jednání,
- k samostatnému a iniciativnímu řešení nejrůznějších úkolů,
- k sebeovládání,
- k překonávání vnějších překážek a vnitřní nechuti k činnosti,
- k vytrvalosti a houževnatosti při plnění úkolů.
-
Sociální rozvoj
Sociální stránka osobnosti se formuje vlivem společenských činností, prostředí a vztahů s přihlédnutím na potřeby dětí a individuální zvláštnosti.
Z tohoto hlediska povedeme děti:
- k osvojení běžných společenských pravidel a zvyklostí, kulturního chování a jejich uplatnění ve ŠD, ve škole, doma i na veřejnosti,
- k podřizování se zájmům většiny, k pochopení odpovědnosti za porušení kázně,
- k rozvoji řeči a komunikačních schopností,
- k osvojování návyků vzájemného soužití s ostatními dětmi ve skupině, k ohleduplnosti k mladším, slabším, tělesně postiženým,
- ke spolupráci ve skupině dětí, k vzájemné pomoci, k pocitu kolektivní odpovědnosti,
- k samostatnosti, snaze uplatnit se v kolektivu,
- k taktnímu, ale zásadovému prosazování názorů, které dítě považuje za správné.
-
Tělesná výchova
Uplatnění tělesné výchovy, sportu a turistiky má ve výchovně vzdělávací práci ŠD prvořadý význam. Je nezbytnou součástí pro udržování a rozvoj tělesného a duševního zdraví dětí, zdatnosti a rozvoj schopností překonávat překážky úměrně tělesným silám.
V oblasti tělesné výchovy povedeme děti:
- k pěstování základních pohybových dovedností a schopností v odpočinkové, rekreační, zájmové a společensky prospěšné činnosti,
- k uspokojování a rozvíjení tělovýchovných, turistických a sportovních zájmů,
- k zachování čistoty a hygienických návyků,
- k uvědomělé péči o zdraví cvičením, otužováním a pohybem v přírodě,
- k pěstování návyků každodenní pohybové činnosti směřující k tomu, aby se fyzický pohyb stal dětem radostí a nezbytnou životní potřebou,
- k rozvíjení a upevňování charakterových a volních vlastností osobnosti (čestnost, ukázněnost, sebeovládání, rozhodnost, odvaha, nebojácnost, vytrvalost, samostatnost, rozvoj aktivity a iniciativy),
- k rozvoji a upevňování vlastností nezbytných pro život v kolektivu (družnost, spolupráce, zdravá soutěživost, smysl pro organizovanost).
-
Pracovní výchova
Pracovní výchova přispívá k přípravě člověka pro intelektuální a manuální činnost a její význam je dán důležitostí duševní a fyzické práce pro vytváření hodnot společnosti a formování a výchovu jedince i kolektivu.
V pracovní výchově povedeme děti:
- k upevňování návyků sebeobsluhy,
- k dodržování pořádku v osobních věcech a zásadách hygieny,
- k dodržování bezpečnosti práce,
- k pěstování návyků pracovat samostatně i v kolektivu
- k zvládnutí vybraných základních technik a postupů při práci s různým materiálem,
- k získávání zručnosti při zacházení s jednoduchými nástroji,
- k vytrvalosti, dbát, aby každá započatá práce byla dokončena.
-
Společenskovědní výchova
V této oblasti činnosti ŠD povedeme děti:
- k popisování a vysvětlování viděných přírodních jevů,
- k pozorování práce lidí a přetváření přírody, k ochraně a tvorbě životního prostředí v okolí školy a bydliště,
- k poznávání starých zvyků a obyčejů,
- k poznávání místních památek, pověstí,
- k dobrovolné činnosti prospěšné pro kolektiv školní družiny, školy, obce
-
Mravní výchova
Mravní výchova se chápe jako všestranné osvojování morálních norem a zásad v oblasti vztahu k práci a jejich výsledkům, vztahu ke kolektivu, vztahu k vlasti i jiným národům, vztahu k lidem vůbec.
Vzhledem k významu mravních vlastností, které podstatně určují společenskou hodnotu člověka, povedeme děti:
- k chápání a významu duševní i tělesné práce pro kolektiv třídy i ŠD
- k chápání významu učení, pravidelné přípravy na vyučování jako specifické formy práce,
- k rozvíjení volních a charakterových vlastností (svědomitost, pečlivost, přesnost a podobně),
- k práci v kolektivu a pro kolektiv, ke spolupráci, vzájemné pomoci a soutěžení,
- k tomu, aby práce a jiná společensky prospěšná činnost přinášela dítěti uspokojení, postupně se stala návykem a potřebou,
- k vědomí, že nekvalitní práce škodí nejen mně, ale i ostatním,
- ke kamarádským a přátelským vztahům mezi dětmi i jinými kolektivy,
- k uvědomělé kázni dle přání kolektivu i vychovatelky,
- k úctě k mateřskému jazyku, k slušnému a správnému vyjadřování,
- k návyku správného společenského chování,
- k úctě a zdvořilosti k rodičům, učitelům, vychovatelům, dospělým lidem, ke starým lidem, k pomoci slabým a nemocným,
- k rozvíjení kladných sociálních citů (přátelství, láska, soucit, přejícnost, obětavost, vlídnost) a potlačování záporných (závist, škodolibost, sobectví),
- ke správným postojům a vztahům mezi chlapci a děvčaty,
- k vědomí, že největší hodnotou lidstva je život v míru, který je nutno chránit,
- k rozvoji charakterových vlastností (čestnost, pravdomluvnost, poctivost, statečnost, upřímnost, optimismus, spravedlnost a podobně),
- k upevňování volních vlastností (vytrvalost, houževnatost, samostatnost, aktivita, sebeovládání a podobně),
- k samostatnému rozlišování správného a nesprávného jednání,
- k chápání nutnosti dodržovat pravidla chování daná Školním řádem.
-
Estetická výchova
Estetická výchova sleduje u dětí ŠD rozvoj poznávání, vnímání, chápání a prožívání krásy v denním životě, v přírodě, ve společnosti, v pracovním prostředí, v chování a jednání lidí, v umělecké tvorbě.
V rozvíjení estetické výchovy povedeme děti:
- k péči o čistotu a pořádek, vhodnému oblékání a úpravě zevnějšku,
- ke kultivovanému vyjadřování, způsobu chování a vystupování,
- k estetickému zkrášlování a úpravě prostředí ŠD, tříd a podobně,
- k šetření a ochraně krásy přírody, kulturně uměleckých děl a památek,
- k zájmu o písně, hudbu, literaturu, divadlo, obrazy, filmovou tvorbu a podobně,
- k esteticko-výtvarnému vyjadřování, recitaci, zpěvu, tanci, modelování, dramatizaci.
-
Dopravní výchova
V dopravní výchově ve ŠD povedeme děti:
- k upevňování pravidel chování na komunikaci (chodník, silnice, křižovatka, jízda na kole),
- k prohlubování znalostí dopravních značek pro chodce a cyklisty,
- k dodržování pravidel chování ve veřejných dopravních prostředcích,
- ke kladnému vztahu a důvěře k příslušníkům Policie ČR.
Ředitelka školy: Mgr. Gabriela Holá
V Netíně 1. 9. 2024