Drobečková navigace

Úvod > Družina > Plán práce školní družiny

Plán práce školní družiny

pro školní rok 2023/2024

  1.  

    Hlavním cílem je vést žáky k takovým formám činnosti, které výrazně odstraňují únavu ze školní výuky. Vést děti k orientaci v jednotlivých oblastech zájmové činnosti, k účelnému využívání volného času i k plnění základních povinností. Formovat tak u dětí jejich morální, občanské a humánní postoje.

    Činnost ve školní družině navazuje na plán základní školy. Při sestavování krátkodobých plánů činnosti ve ŠD čerpáme podněty z metodických materiálů školy, které doplníme vlastními náměty.

    1. V letošním školním roce 2023/2024 budeme klást důraz zejména na rozvoj morálních vlastností a estetickou výchovu.
  2.  

    Úkolem výchovy dětí ve školní družině je utváření všestranně a harmonicky rozvinuté tvůrčí osobnosti. Z tohoto hlediska vyplývají určité výchovně vzdělávací cíle a požadavky, které školní družina ve své činnosti sleduje.

    1. Biologický rozvoj

    Biologický rozvoj dítěte chápeme nejen jako rozvoj tělesný, ale i jako předpoklad pro zdravý rozvoj psychický. Velký význam má i dodržování zásad správného denního režimu, rozvržení práce a odpočinku, vhodné využití volného času, zejména k rozvíjení pohybové aktivity. 

    Z hlediska biologického rozvoje povedeme děti:

    • ke každodennímu pohybu na čerstvém vzduchu,
    • k osvojování a upevňování návyků týkající se osobní hygieny, ochrany zdraví, předcházení nemocem a úrazům,
    • k upevňování návyků správného držení těla, k postupnému zvládnutí pravidel pohybových her a sportů,
    • k odstraňování špatných návyků (hygienických a podobně).
    1. Psychický rozvoj

    Psychický rozvoj dítěte se týká rozvoje rozumového, citového a volního s přihlédnutím na věkové zvláštnosti dětí.

    V oblasti rozumového rozvoje povedeme děti:

    • k využívání poznatků, které děti získaly ve škole, mimo ni, ve výchovné činnosti ŠD i v běžném životě,
    • k získávání praktických zkušeností ze života přírody a společnosti a jejich využívání k dalšímu obohacování vědomostí,
    • k osvojení přiměřené dovednosti pracovat s knihou a jinými pomůckami (mapy, atlasy a podobně),
    • ke zdokonalování jazykového projevu,
    • k rozvíjení poznávacích procesů a vlastností (vnímání, pozorování, představivost, paměť, fantazie, myšlení, pozornost) při všech činnostech ŠD.

    V oblasti rozvoje citů vycházíme z předpokladů vytvoření dobrého vztahu mezi vychovatelkou a dětmi.

    V souladu s tím povedeme děti při všech činnostech:

    • k vytváření kladných citových vztahů a prožitků ve vztahu k přírodnímu a společenskému prostředí, k lidským výtvorům a podobně,
    • k formování vyšších kladných citů intelektuálních, estetických (smysl pro krásu) a morálních (přátelství, šetrnost, soucit, přejícnost a podobně),
    • k ovládání a kultivaci citových projevů, k ovládání záporných citů jako strach, závislost, zlomyslnost, afekty a nálady,
    • ke správnému řešení konfliktních situací.

    V oblasti vůle povedeme děti:

    • k potlačování nevhodného impulsivního jednání,
    • k samostatnému a iniciativnímu řešení nejrůznějších úkolů,
    • k sebeovládání,
    • k překonávání vnějších překážek a vnitřní nechuti k činnosti,
    • k vytrvalosti a houževnatosti při plnění úkolů.
  3. Sociální rozvoj

    Sociální stránka osobnosti se formuje vlivem společenských činností, prostředí a vztahů s přihlédnutím na potřeby dětí a individuální zvláštnosti.

    Z tohoto hlediska povedeme děti:

    • k osvojení běžných společenských pravidel a zvyklostí, kulturního chování a jejich uplatnění ve ŠD, ve škole, doma i na veřejnosti,
    • k podřizování se zájmům většiny, k pochopení odpovědnosti za porušení kázně,
    • k rozvoji řeči a komunikačních schopností,
    • k osvojování návyků vzájemného soužití s ostatními dětmi ve skupině, k ohleduplnosti k mladším, slabším, tělesně postiženým,
    • ke spolupráci ve skupině dětí, k vzájemné pomoci, k pocitu kolektivní odpovědnosti,
    • k samostatnosti, snaze uplatnit se v kolektivu,
    • k taktnímu, ale zásadovému prosazování názorů, které dítě považuje za správné.
  4. Tělesná výchova

    Uplatnění tělesné výchovy, sportu a turistiky má ve výchovně vzdělávací práci ŠD prvořadý význam. Je nezbytnou součástí pro udržování a rozvoj tělesného a duševního zdraví dětí, zdatnosti a rozvoj schopností překonávat překážky úměrně tělesným silám.

    V oblasti tělesné výchovy povedeme děti:

    • k pěstování základních pohybových dovedností a schopností v odpočinkové, rekreační, zájmové a společensky prospěšné činnosti,
    • k uspokojování a rozvíjení tělovýchovných, turistických a sportovních zájmů,
    • k zachování čistoty a hygienických návyků,
    • k uvědomělé péči o zdraví cvičením, otužováním a pohybem v přírodě,
    • k pěstování návyků každodenní pohybové činnosti směřující k tomu, aby se fyzický pohyb stal dětem radostí a nezbytnou životní potřebou,
    • k rozvíjení a upevňování charakterových a volních vlastností osobnosti (čestnost, ukázněnost, sebeovládání, rozhodnost, odvaha, nebojácnost, vytrvalost, samostatnost, rozvoj aktivity a iniciativy),
    • k rozvoji a upevňování vlastností nezbytných pro život v kolektivu (družnost, spolupráce, zdravá soutěživost, smysl pro organizovanost).
  5. Pracovní výchova

    Pracovní výchova přispívá k přípravě člověka pro intelektuální a manuální činnost a její význam je dán důležitostí duševní a fyzické práce pro vytváření hodnot společnosti a formování a výchovu jedince i kolektivu.

    V pracovní výchově povedeme děti:

    • k upevňování návyků sebeobsluhy,
    • k dodržování pořádku v osobních věcech a zásadách hygieny,
    • k dodržování bezpečnosti práce,
    • k pěstování návyků pracovat samostatně i v kolektivu
    • k zvládnutí vybraných základních technik a postupů při práci s různým materiálem,
    • k získávání zručnosti při zacházení s jednoduchými nástroji,
    • k vytrvalosti, dbát, aby každá započatá práce byla dokončena.
  6. Společenskovědní výchova

    V této oblasti činnosti ŠD povedeme děti:

    • k popisování a vysvětlování viděných přírodních jevů,
    • k pozorování práce lidí a přetváření přírody, k ochraně a tvorbě životního prostředí v okolí školy a bydliště,
    • k poznávání starých zvyků a obyčejů,
    • k poznávání místních památek, pověstí,
    • k dobrovolné činnosti prospěšné pro kolektiv školní družiny, školy, obce
  7. Mravní výchova

    Mravní výchova se chápe jako všestranné osvojování morálních norem a zásad v oblasti vztahu k práci a jejich výsledkům, vztahu ke kolektivu, vztahu k vlasti i jiným národům, vztahu k lidem vůbec.

    Vzhledem k významu mravních vlastností, které podstatně určují společenskou hodnotu člověka, povedeme děti:

    • k chápání a významu duševní i tělesné práce pro kolektiv třídy i ŠD
    • k chápání významu učení, pravidelné přípravy na vyučování jako specifické formy práce,
    • k rozvíjení volních a charakterových vlastností (svědomitost, pečlivost, přesnost a podobně),
    • k práci v kolektivu a pro kolektiv, ke spolupráci, vzájemné pomoci a soutěžení,
    • k tomu, aby práce a jiná společensky prospěšná činnost přinášela dítěti uspokojení, postupně se stala návykem a potřebou,
    • k vědomí, že nekvalitní práce škodí nejen mně, ale i ostatním,
    • ke kamarádským a přátelským vztahům mezi dětmi i jinými kolektivy,
    • k uvědomělé kázni dle přání kolektivu i vychovatelky,
    • k úctě k mateřskému jazyku, k slušnému a správnému vyjadřování,
    • k návyku správného společenského chování,
    • k úctě a zdvořilosti k rodičům, učitelům, vychovatelům, dospělým lidem, ke starým lidem, k pomoci slabým a nemocným,
    • k rozvíjení kladných sociálních citů (přátelství, láska, soucit, přejícnost, obětavost, vlídnost) a potlačování záporných (závist, škodolibost, sobectví),
    • ke správným postojům a vztahům mezi chlapci a děvčaty,
    • k vědomí, že největší hodnotou lidstva je život v míru, který je nutno chránit,
    • k rozvoji charakterových vlastností (čestnost, pravdomluvnost, poctivost, statečnost, upřímnost, optimismus, spravedlnost a podobně),
    • k upevňování volních vlastností (vytrvalost, houževnatost, samostatnost, aktivita, sebeovládání a podobně),
    • k samostatnému rozlišování správného a nesprávného jednání,
    • k chápání nutnosti dodržovat pravidla chování daná Školním řádem.
  8. Estetická výchova

    Estetická výchova sleduje u dětí ŠD rozvoj poznávání, vnímání, chápání a prožívání krásy v denním životě, v přírodě, ve společnosti, v pracovním prostředí, v chování a jednání lidí, v umělecké tvorbě.

    V rozvíjení estetické výchovy povedeme děti:

    • k péči o čistotu a pořádek, vhodnému oblékání a úpravě zevnějšku,
    • ke kultivovanému vyjadřování, způsobu chování a vystupování,
    • k estetickému zkrášlování a úpravě prostředí ŠD, tříd a podobně,
    • k šetření a ochraně krásy přírody, kulturně uměleckých děl a památek,
    • k zájmu o písně, hudbu, literaturu, divadlo, obrazy, filmovou tvorbu a podobně,
    • k esteticko-výtvarnému vyjadřování, recitaci, zpěvu, tanci, modelování, dramatizaci.
  9. Dopravní výchova

    V dopravní výchově ve ŠD povedeme děti:

    • k upevňování pravidel chování na komunikaci (chodník, silnice, křižovatka, jízda na kole),
    • k prohlubování znalostí dopravních značek pro chodce a cyklisty,
    • k dodržování pravidel chování ve veřejných dopravních prostředcích,
    • ke kladnému vztahu a důvěře k příslušníkům Policie ČR.

Rozdělení činností ve školní družině

  1. Činnost odpočinková.
  2. Činnost rekreační.
  3. Činnost zájmová:
    1. pracovně technická,
    2. přírodovědná,
    3. společenskovědní,
    4. estetická,
    5. sportovní a turistická,
    6. dopravní,
    7. sebeobslužná a společensky prospěšná,
    8. dramatická.
  4. Příprava na vyučování.
  5. Činnosti další.

Provoz školní družiny

Pracovní doba: 

Pondělí 11:30 – 16:00
Úterý 11:30 – 16:00
Středa 11:30 – 16:00
Čtvrtek 11:30 – 16:00
Pátek 11:30 – 15:30

Plán prostudovala:

Ředitelka školy: Mgr. Gabriela Holá

V Netíně 1. 9. 2023